InTeam & Mestica – Kerana Cinta

InTeam & Mestica – Kerana Cinta

Cinta itu cahaya sanubari
Kurniaan Tuhan fitrah insani
Dan di mana terciptanya cinta
Di situ rindu bermula

Cinta itu tak pernah meminta
Tetapi memberi sepenuh rela
Rasa bahagia biarpun sengsara
Berkorban segala-gala

Semua kerana cinta
Yang pahit manis di rasa
Menghibur nestapa
Merawat duka

Damai di jiwa
Terpadamlah api benci permusuhan
Terjalinlah kasih sayang begitulah cinta
Yang diidamkan tanpa nafsu yang mencemarkan

Dan jangan kita pula
Kerana bercinta kita pun leka
Dan jangan pula kerana bercinta
Tergadai semua maruah agama

Cinta yang sejati
Hanya cintakan illahi
Cinta ayah bonda
Tulus suci selamanya

Cintakan saudara
Hanya sementara
Serta sesama insan
Suburkan dengan ketakwaan..

CINTA?! Memang sinonim dengan REMAJA. Cuba baca bait-bait kata lirik lagu kat atas nie dari In-Team feat Mestica – Kerana Cinta. “Cinta Itu Cahaya Sanubari,Kurniaan Tuhan fitrah Insani” Mmg tak bleh dinafikan langsung kata-kata tue. Aku tak tau kenapa pagi-pagi nie terdetik hati aku nak mengupas sedikit sebanyak tentang lagu kat atas nie. Maybe, daripada pengalaman aku, pemerhatian aku pasal kawan-kawan aku yg sedang bercinta ataupun yg sedang putus cinta. Ngee~!! Actually pagi nie aku ada gotong-royong kat Library Masjid utk Dinner Institusi Usrah (IU) tapi aku senggugut lak pagi-pagi nieh. Dah berbiji-biji Panadol pink tu aku telan..Subhanallah masih sakit lagi.

Hurmm..actually pagi nie aku tertarik dgn status sorang kawan aku kat Yahoo Messenger nie. Dia kupas balik apa yg terjadi pada sorang Housemate dia yg cuba untuk bunuh diri sebab putus cinta. Huhuhu…Cinta boleh buat manusia buta, manusia leka, manusia ikut kata hati, manusia ikot kata syaitan, manusia ikot kata NAFSU!!! Hurmmm…Cinta?!

Aku tengok member-member aku yg bercinta sekarang nie kan…ada yg ok. Ada yg tak. Sampaikan ada yg bercinta tueh mmg berdua jerk tak bercampur and bergaul ngan kawan-kawan yg laen. Ya Allah smpai macam tu skali. Ada mamat yg bercinta dpt Queen Control ; nak maen bola tak boleh, nak hang out ngan kawan-kawan tak boleh. Nak involve dengan ape-ape yg berkaitan dengan “peers” atau erti kata lain “rakan sebaya” nie pun tak boleh. Ape yg dia dpt klu 24hours berdua je. Nak buat benda yg kita suke tak bleh, nak bergerak pun susah. Ntah lah…yg sorang lagi nieh. Bercinta smpai tak ingat dunia. Kelas tak pegi, tutor tak pegi ; duk hang out berdua ngan pakwe dia kesana-kemari. Last-last break up camtu je pelajaran ke mana,cinta pun hilang. Ada pasal CINTA hubungan antara kawan baik putus macam tu jerk….Ya Allah aku alami sendiri tueh..hurmmm

Hurmm….bukan aku nak tanam perspektif negetif pada CINTA…tapi most of the time aku tgk cinta yg tak betol-betol boleh buat diri kita berjaya tak banyak. Semuanya sengsara. Ada CINTA yg betol-betol buat aku kagum. Macam sorang classmate aku nieh. Dulu dia bercinta aku tak nmpak pape pun perubahan yg berlaku. Dia pun baik, bercinta biasa-biasa je. Lepas tu sekarang nie dia dah ada pakwe yg baru, yg lebih matang, lebih org kata teratur dan lebih sistematik dlm pelajaran. Perubahan ketara yg betol-betol ketara aku nampak sekarang dia makin rajin belajar. Makin bersungguh-sungguh. Tiap-tiap mlm ada kat cmpus study and study and study ngan pakwe dia. Pakwe dia pun sorang yg bertanggung-jawab and sgt matang. Aku kenal kot pakwe dia tueh….hihihi 😀

Macam tu lah cinta yg kita inginkan, dan macam tu jugaklah CINTA yg aku inginkan. Macam dalam lagu De Hearty – Inspirasi Hati “Sekiranya ku Mendapat Pengganti, Ku harapkan insan seperti mu Oh Kasih ; Banyak membantu dan mendorongku, Menjadi Hamba yg Taat kepadaNya “ tak kiralah dari segi duniawi dan hakiki kalau boleh kita mestilah cari cinta yg diredhai olehNya. Pengalaman lampau-lampau aku mengajar aku erti cinta satu persatu. Pengalaman terakhir 2 bulan yg lepas bagi impak yg cukup mendalam bagi aku. Ntah lah…seriously mesti rase bosankan kalau takde org untuk kita cintai dan menyintai… (Perghhh~!! Ayat tak bleh blah… 😛 ) Tapi klu bercinta asyik makan dlm, maka hati, makan jantung buat ulam..nak buat ape?! Sakitkan badan, buang masa, buang tenaga dan yg paling penting buang DUIT~!!

Setelah aku nilai-nilai CINTA bebudak nie kan..takde yg org kata betol-betol dia nak serius dlm suatu perhubungan. Hurmmm..erti kata lain, aku nampak sendiri dgn mata kasar aku nieh. Sorang senior aku nie dia ada pakwe. Alhamdulillah baik pakwe dia tueh, tapi bukan alim pun…biase-biase jerk. Punyalah dia beriya-iya kata yg dia syg pakwe dia tu lebih dari dia syg org lain. Pakwe dia tu pun agak selenge gak…rasenye nie first love pakwe dia kot. Pakwe dia pun setia and baik ngan dia. Tapi satu je, YES dia nak main flirt-flirt tapi smpai satu tahap aku tak rase benda tu flirt lagi dah. Dia kuar cuti waktu cuti sem haritue ngan mamat yg dia flirt tueh berdua-duaan. Hampir tiap-tiap weekend mamat tue turun Melaka just nak spend weekend ngan dia. Kalau betol flirting jer, nape smpai panggil “sayang”, nape smpai berpeluk-pelukan. Aku tak faham ngan manusia zaman sekarang nieh!!! Sanggup eh dia tgk hati org laen terluka?! Mulut kata lain, tapi hati ke lain. Aku yg jadi perempuan nie pun rase malu. Ntah..macam kita nie murah giler, dah kapel ngan mamat lain couple lagi ngan org lain kat blakang mamat tueh. Cube satu hari nanti benda tu terjadi pada kita pulak…mesti kita tak nak kan?! So kesimpulannya kat sini, jgn buat org kalau kita tak nak org buat kita atas perkara yg sama.

Seelok-eloknya kita (especially perempuan-perempuan remaja) kalau betol nak mencari, biar kita mencari insan yg betol-betol CINTAKAN kita atas dasar untuk mendapat keredhaanNya. Tak hairanlah kebanyakkan orang-orang yg berpegangan teguh pada agama lebih awal bernikah dan berkahwin kerana mereka semua nie nak mengelakkan terjadinya maksiat apatah lagi zina. Bila smpai jodohNya Allah akan tunjukkan jua Permata Yang Dicari seperti dalam lagu DeHearty – Permata Yang dicari ” Hadirnya tanap kusedari, Menggamit kasih Cinta Bersemi, Hadir cinta insan pada diriku ini , ANUGERAH kurniaan Illahi ” Masanya akan dtg..cume tunggu jerk..hihi

Aku nie pun menunggu mase jerk. Dah serik dengan pengalaman haritue, kini aku pun tak tau camne nak tempuh apa itu “CINTA”. Hihihi..aku ada gaduh ngan sorang Hamba Allah nieh dulu sebulan yg lepas…dan sekarang nie aku plak yg tersangkut kat Hamba Allah nie. Subhanallah..btol lah Allah akan merapatkan lagi ukhwah yg terjalin sesama insan sesama saudara Islam agar tiada permusuhan dikalangan kita semua. Tapi yg peliknya…kenapa dia yerk?! NAk tergelak sorang pun ada…YES~!! aku suke dia coz dia alim, pandai, berkepimpinan…BUSY lak tueh~!! Aishhh…. Aku mengharap dan berharap dialah Permata terakhir pencarian aku. Tapi CINTA & HARAPAN tue tak setinggi mana…ada jodoh, adalah 😉 Cume sekarang nie usha dia dari jauh jerk..huhuhu moga dia menjadi Inspirasi Hati Aku agar aku dapat perbaiki diri aku menjadi insan yg taat kepadaNya. Izinkan aku meminjamnya ye Ya Allah 🙂

Wasalam…

~ by yakeshi on April 21, 2007.

13 Responses to “InTeam & Mestica – Kerana Cinta”

  1. setujuuuuuuuu sangattttttttt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. salam.no comment.. ana budak baru belajar.. x tau pape pown. slmt pose.

  3. ok la…… byk yg bgus ni……… pndai yerk awk wat

  4. baguuuuuuuuuuuuuuuuuuuussssssssssssssss……………………….bangat

  5. i like this song
    huhuuhuhuhuhuhh…………………………….

  6. Salam,

    best kan lagu nie.
    Bila sy dgr insaf kot..
    hohoho…
    thanks melawat log sy.

    wslm
    🙂

  7. idup kat zaman moden kot..
    antara menipu, ditipu, or tertipu..
    tp kite islam.. so, wat couple2 yg da sedia wujud tue, beringat lew…
    termasuk aku skali;p

  8. salam..
    juz nk mntk izin,sy copy da lyric yg kat ats tu..
    syukran..

  9. apabila sempurna fikiran sesaorang maka kuranglah perkataanya

  10. pakwe aku kasi
    lagu ni kat
    aku..
    best n bermakna
    kat aku n buah atiku..

  11. cinta…
    cinta…
    cinta…
    smoge kita dapat cinta dari ilah..

  12. Askum, kesian btl kmu ni ada awek, awek kmu tinggal kn kmu……….
    npe kmu tak kut mcm aq???????????? Aq brcinta uda 3 bln tpi kmi tak prnah brgadu………… bca kta2 ni,
    cinta brpegang pda janji,
    janji brpgng pda kasia,
    kasih brpgng pda hati,
    hti brpgng pda kesetiaan,
    dan…..
    kesetiaan brpgng pda dri sendiri…….

  13. SELAMAT BERPUASA KEPADA KAMU DAN SELURU UMAT ISLAM…………..

Leave a comment