” Anda Pilih : Facebook-ing / Friendster-ing?”

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

Setiap malam macam biasa ada saja idea-idea yang ingin dikeluarkan dan ada sahaja topik yang ingin diperbincangkan oleh saya. Topik kali ini adalah ” Anda Pilih : Facebook-ing / Friendster-ing?” . Agak menarik bukan? Sebab ape tiba-tiba benda nie pop-up dalam otak saya coz saya antara salah seorang remaja yang sentiasa ‘online 24 Hours’. Huhuhu~ Aneh bukan? Dulu waktu saya di tahun pengajian asas, saya sibuk ber ‘myspace-ing’ dan Social Networking yang lain memang saya tak pandang lah. Lagi-lagi Friendster, macam ketinggalan zaman rase nya siapa yang pakai Friendster waktu tueh. Tapi sekarang satu fenomena baru muncul dan menyerang penduduk bumi iaitu “FACEBOOK”. Saya hairan kenapa kawan-kawan saya sekarang lebih gemar ‘Facebook-ing’ daripada ‘Friendster-ing’. Tiap kali saya lihat profile Friendster mereka shoutout mereka berbunyi ‘ Saya lebih aktif di Facebook sekarang..’

fb

Facebook : Aplikasi Java yang pelbagai dan kurang kemas.

Lihat saja Facebook, sungguh banyak aplikasi-aplikasi yang pada diri saya sangat memeningkan kepala. Huhuhu~ Memang benar Facebook lagi laju dan lebih menarik berbanding Friendster dengan pelbagai aplikasi menarik seperti permainan anak patung, bunga-bungaan, cokelat, painting, puzzle and so on. Tapi susunannya begitu tidak teratur dan berterabur. Saya lebih suka sesuatu yang simple dan elegent. Yang penting adalah, ianya senang dibaca dan difahami setiap baris kata-katanya oleh orang yang view profile kita. Ini pendapat saya, saya tidak pernah ingin menghalang mana-mana pihak dari terus menggunakan Friendster dan berhenti menggunakan Facebook. Mungkin setiap perkara mempunyai kelebihan tersendiri. Boleh sesiapa beritahu saya : “Kenapa anda sangat minat menggunakan Facebook?” šŸ™‚

fsFriendster : Yang lebih teratur dan kemas šŸ™‚

Ya. Mungkin segelintir orang akan mengatakan bahawasanya saya ini orang yang kurang moden, masih di tapak yang lama dan masih lagi menggunakan Networking yang sama dan lama. Tapi pada sayalah, aplikasi-aplikasi tersebut yang ada dalam Facebook sebenarnya menjadikan profil saya menjadi terlampau padat, penuh dan tidak terurus. Dalam Friendster segalanya tersusun rapi di bawah satu rangka. Iaitu :

*Anis Adilla Main Profile
*Anis Adilla Photos Gallery
*More About Anis Adilla
*Testimonial / Comment
*Media Box
*Applications & etc.

Kalau profil kita kemas, bukankah itu menunjukkan peribadi empunya profil itu? šŸ™‚

Bagaimana pula dengan MySpace? Oppss! Myspace sudah tidak dijadikan bualan hangat lagi buat masa sekarang. Jika diberi pilihan, saya prefer MySpace dari Facebook kerana Myspace juga kelihatanlebih kemas dan teratur seperti Friendster! šŸ˜‰

[yakeshi:saya nie old school ke? šŸ˜› ]

~ by yakeshi on April 13, 2009.

5 Responses to “” Anda Pilih : Facebook-ing / Friendster-ing?””

  1. FACEBOOK KAN LEBIH SIMPLE.. BUAT UMUR BERAPA AJA LEBIH USER FRIENDLY GITUUH…SALAM..

  2. senang sekali ketemu orang kretif sepertimu..

  3. haah saya pon dah mencuba facebook amat menarik

Leave a Reply

 
