P. Ramlee – Tanya Sama Pokok

TANYA SAMA POKOK
Penyanyi: P. Ramlee
Filem: Anakku Sazali

Tanya pada pokok apa sebab goyang,
Nanti jawab pokok angin yang goncang,
Tanya sama langit apa sebab hujan,
Nanti jawab langit tanyalah awan.

Awan nanti kata aku kandung air,
Sampai tempat sejuk aku pun cair,
Tengok dalam air nampak bayang-bayang,
Campak satu batu bayang pun hilang.

Tanya sama hati apa rasa sayang,
Adakah tandanya nampak dipandang,
Kumbang rayu bunga bulan dan bintangnya,
Punya tanda-tanda hubungan mesra.

Tanya sama hati pernahkah merindu,
Tiba masa lena apa mimpimu,
Masa berjauhan apa nan dikenang,
Bila difahamkan itulah sayang.

Jikalau tidak kerana sayang,
Kuntuman kasih tak mungkin kembang,
Andainya jemu mengganti rindu,
Jambangan mesra tentulah layu.

Tanya sama hati pernahkah merindu,
Tiba masa lena apa mimpimu,
Masa berjauhan apa nan dikenang,
Bila difahamkan itulah sayang.

[yakeshi : Lirik lagu nie sangat mendalam..]

About these ads

~ by yakeshi on April 21, 2009.

36 Responses to “P. Ramlee – Tanya Sama Pokok”

  1. Tigok lagu lame2 xde org dega pun

    • tulah.
      tapi takpe, saya suke lagu2 lame ayip.
      ^_^

      • sekarang saya umur sudah 30 tahun. dulu masa saya tadika dan sebelum tuh lagi emak saya selalu nyanyikan lagu nih kat saya kakak saya dan adik saya. lagu ini amat bermakna buat saya. terima kasih ke atas anda semua kerana menyambungkan lagi jangka hayat lagu ini. satu hari nanti saya ingin nyanyikan lagu ini pada anak anak aku dan kalau ada rezeki cucu cicit aku.

        Light the Fire.

      • salam,
        yeke cik? Alhamdulillah. Lagipun lagu allahyarham sedap-sedap. Saya mmg suka lagu-lagu lama. InsyaAllah saya pun akan turunkan kepada generasi-generasi selepas saya nanti. :)

        Terima kasih cik sebab melawat blog saya. :)

  2. dsfdfggfgfgf

  3. aslkom,,,,,,,,,, tringat dikampong halaman saat mendenga lagu ni!!!!

  4. bestnye lgu ni.. Tringat zaman kecik2 dlu.

  5. bodo nyer lg nie ..
    pantat ! sial douh ..
    suap pantat .. tlentang tros

  6. I like this song.

  7. best nye lagu nie.. teringat time dajah 1 cikgu ajar then dgr ayah aku nyanyi lg.. rindu zaman itu..

  8. ialah yang terhebat sekaliiiiiiiiiiiiiiiiii

  9. indah lagu ni

  10. sape kte xrami dgr lagi ni.. best.. ^_^

  11. lagu lame yg masih diminati

  12. i like this song because it ingat wen i 6 year old

  13. anak ku shadzali bapaku p.ramlee

  14. tanya sama pokok apa sebab kentot ketot kata aku sakit perut

  15. apa-apa aje lah

  16. esok hari kerja lah bosan nah lah

  17. bye………………………………………bye……………………………………..bye………………………………………………bye bye bye p.ramlee

  18. lgu2 lame ttp di hati….tiade yg lame ..mke tiadalah yg bru…

  19. walaupown sya generasi muda…tpi sya tetap menyukai lagu2 dri arwah p.ramlee…..apa2 yg dismpaikan oleh arwan,mesti ada kta2 yg bermkna

  20. saya suka lagu ini memang memilukan

  21. lagu ketuhanan

  22. Lagu ni memang ada maksud tersirat. Menyentuh hati dan perasaan bagi orang yang ada perasaan.

  23. best nyer lagu nie teringat masa darjah 6 dulu

  24. Singaporeans deserve P. Ramlee more then Malaysians……both Saloma and P. Ramlee’s grave should be moved to Singapore…….

    The lyrics of this song have very great depth…..something Malays in Malaysia will never be able to grasp for they were created during an era when all races were united….

  25. cube faham balik lirik nie…

    Tanya pada pokok apa sebab goyang,
    Nanti jawab pokok angin yang goncang,
    Tanya sama langit apa sebab hujan,
    Nanti jawab langit tanyalah awan.

    lirik nie bawak maksud saling tuduh menuduh

    Awan nanti kata aku kandung air,
    Sampai tempat sejuk aku pun cair,

    lirik ni lak menunjukkan pengakuan

    Tengok dalam air nampak bayang-bayang,
    Campak satu batu bayang pun hilang.

    lirik yang ni cakap kalau da buat silap, macam mane pon tetap bersalah biarpon kesalahan itu ditutup, tetapi xkan kekal lama…

  26. Tanya sama hati pernahkah merindu,
    Tiba masa lena apa mimpimu,
    Masa berjauhan apa nan dikenang,
    Bila difahamkan itulah sayang. :D :) ;)

  27. :3

  28. :P

  29. babo

  30. best la lagu nie

  31. jumpa juga lirik ni..Thankz…=)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: